Blog

ADHD

07.02.2021

Asi v polovině případů je se specifickými poruchami učení spojeno ADHD. Tato zkratka má původ v USA (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) a znamená poruchu pozornosti spolu s hyperaktivitou. Pojem ADHD nahradil u nás dříve používaný termín LMD (lehká mozková dysfunkce). Americký výraz ADHD zdůrazňuje projevy jedince, zatímco LMD poukazuje...

Proč někteří lidé píší pravou a jiní levou rukou? U 99 % lidí se již v dětství vyvine dominance jedné ruky nad druhou, většinou se jedná o dominanci pravé ruky. Co to znamená? Dominantní ruka je obratnější, preferujeme ji při činnostech, které vyžadují přesnost nebo větší sílu. Tato převaha jedné ruky (ale i nohy, oka nebo ucha) se začne výrazněji...

Grafomotorika

05.01.2021

Součástí komplexní přípravy na vstup do první třídy je mimo jiné rozvoj kresby a grafomotoriky. Co to grafomotorika je? Podle definice je to "ta část jemné motoriky a psychických funkcí, kterou potřebujeme při kreslení a psaní... Z psychických funkcí jsou to především rozumové předpoklady, zrakové vnímání a senzomotorická koordinace, prostorové...

Už se zase učíme online. Možná přijde vhod seznam stránek s testy a cvičeními, které je možno nalézt na internetu. Na tomto přehledu jsem před časem začala pracovat, chtěla jsem se tématu věnovat podrobněji, ale nyní jsem dokončení urychlila, abych byla aktuální. Nestačila jsem vše vyzkoušet ani vytvořit vyčerpávající seznam (pokud je to vůbec...

Obraz dyslexie je poněkud jiný u mladšího školáka a u adolescenta nebo dospělého. Nejvíce pozornosti se věnuje potížím školních začátečníků, na řešení dlouhodobých dopadů a souvisejících potíží se do nedávné minulosti zapomínalo.

Cizí jazyk je pro dyslektika asi nejobtížnější předmět školního vzdělávání. Potíže, se kterými se setkává v mateřském jazyce, se násobí, žák si musí osvojit zcela novou jazykovou strukturu. Výuka začíná v období, kdy ještě dítě neovládá díky specifickým poruchám učení zákonitosti češtiny, a předpokládá se, že začne pronikat do jazyka jiného. Učení...

Před nějakým časem jsem se setkala s kreativním způsobem záznamu informací, a to pomocí myšlenkových map. Tento způsob mě zaujal a pokládám ho za velice vhodný pro studenty a žáky s dyslektickými potížemi.

Maxík

10.08.2020

Maxík je stimulační program pro děti od pěti roků, které se připravují na vstup do školy, děti s odloženou školní docházkou, ale také pro malé školáky, kterým se psaní, čtení a počítání ve škole příliš nedaří.

Úspěšné zvládnutí nároků první třídy předpokládá u dítěte rozvoj určitých schopností a dovedností. Pokud se jednotlivé oblasti vyvíjejí nerovnoměrně nebo nedostatečně, může to být příčinou specifických poruch učení. Ne všechny děti v mateřské škole mají stejné předpoklady a nadání. Již v tomto věku můžeme poznat rizikové vlastnosti dítěte vzhledem...

Specifické poruchy učení jsou společné označení pro vývojové potíže projevující se sníženou schopností učení čtení, psaní a počítání - dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Předpona dys- znamená rozpor, deformaci (dysfunkce - špatná funkce).

© 2020 Speciální pedagog Plzeň
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky