Maxík

10.08.2020

Maxík je stimulační program pro děti od pěti roků, které se připravují na vstup do školy, děti s odloženou školní docházkou, ale také pro malé školáky, kterým se psaní, čtení a počítání ve škole příliš nedaří.

Autorky programu - speciální pedagožky Zdeňka Janhubová a Pavla Bubeníčková - využily svých zkušeností a reagovaly na zhoršující se situaci ve školách, kde se stále zvyšuje počet žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Vytvořily program, který pomůže s přípravou pro vstup do školy a dokáže podchytit nejčastěji se vyskytující problémy. Příčinou těchto problémů může být nedostatek přirozeného pohybu nebo jednostranné zatížení dětí digitálního věku. Program je především vhodný pro děti s rizikem dyslektického vývoje a s odkladem školní docházky.

Je nezbytné, aby při přípravě na zdárné zahájení školní docházky spolupracovali rodiče, a právě ucelený program je to, co je pro tento účel optimální. Program je akreditovaný MŠMT a slouží již několik let, zájem o něj roste.

Vše probíhá takto. Jedenkrát za týden rodiče s dítětem navštíví pracoviště speciálního pedagoga (schůzka asi 30 minut), ten posoudí úroveň dovedností a nasměruje k dalším činnostem. Stanovené úkoly potom rodič s dítětem denně procvičují (10 až 20 minut) až do další návštěvy. Ještě dříve, než se začne učit dítě, musí se něco učit i rodič, a to pozitivní přístup k práci s dítětem. Takový postoj je podle autorek programu zásadní, je zcela nevhodné vytýkat chybu nebo vystavovat dítě časovému stresu. Dítě by mělo při práci cítit radost z poznávání nového a sebedůvěru. Důležité také je pracovat systematicky a pravidelně, zařadit Maxíka do denního programu.

"Důraz je kladen na celkový rozvoj pohotovosti v myšlení a řeči."

Program má 15 lekcí, každá lekce má potom 3 části:

1. rozvoj motoriky, koordinace pohybu spolu se správným dýcháním,

2. grafomotorické dovednosti (průprava pro nácvik psaní),

3. rozvoj dílčích funkcí (viz níže).

"Cílem těchto stimulačních cvičení není redukce nežádoucích projevů, ale změna podmínek, za kterých může dítě podávat lepší výkon."

Cíle programu:

- nácvik nových pohybových stereotypů,

- rozvoj grafomotorických dovedností,

- uvědomělý a cílevědomý pohyb, jeho automatizace,

- rozvoj komunikace.

Posílení dílčích funkcí (funkce nutné pro správný rozvoj čtení, psaní a počítání):

- zrakové rozlišování,

- zraková paměť,

- vizuomotorika (především spolupráce ruky a oka),

- sluchové vnímání,

- sluchové rozlišování,

- sluchová paměť,

- audiomotorika (řízení pohybu pomocí sluchových vjemů),

- prostorová orientace,

- intermodalita (spolupráce smyslů, nutné pro rozvoj čtení a psaní),

- serialita (pracovní postup, sled úkolů),

- rozvoj pozornosti.

Zásady pro práci, které je nutné dodržovat pro optimální výsledky:

- pravidelnost a dodržování pořadí, neměnit bez vážných příčin plánovanou činnost,

- plnění úkolů zleva doprava (návyk pro čtení a orientaci při počítání),

- správné sezení u vyhovujícího stolu na velikosti odpovídající židli, dítě na začátku každé lekce zaujme pozici, kterou nacvičí (povel Připrav se),

- rodič nebo pedagog sedí naproti dítěti,

- správné držení psacího náčiní, kterým je speciální trojboký fix s výsuvným hrotem (obdržíte na lekci).

Pokud se rozhodnete navštěvovat program Maxík, můžete se objednat (viz úvodní stránka). Absolventům pak přeji hodně úspěchů ve škole.

Zdroj: Zdeňka Janhubová, Pavla Bubeníčková - Maxík


© 2020 Speciální pedagog Plzeň
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky