Riziko dyslexie v předškolním věku

25.07.2020

Úspěšné zvládnutí nároků první třídy předpokládá u dítěte rozvoj určitých schopností a dovedností. Pokud se jednotlivé oblasti vyvíjejí nerovnoměrně nebo nedostatečně, může to být příčinou specifických poruch učení. Ne všechny děti v mateřské škole mají stejné předpoklady a nadání. Již v tomto věku můžeme poznat rizikové vlastnosti dítěte vzhledem k budoucí školní kariéře, deficit kognitivních funkcí nutných ke čtení, psaní a počítání.

Učení čtení je složitý a komplexní proces, s jistotou se ukáže až ve škole, jak bude dítě proces zvládat. Přesto je možné již okolo šestého roku věku rozpoznat zvýšené riziko dyslektického vývoje u některých dětí podle oslabených dílčích funkcí. Oblasti, ve kterých se mohou projevit problémy, jsou tyto:

Řeč

Řeč - nejen výslovnost, ale i slovní zásoba a jazykový cit. Špatný rozvoj řeči ovlivňuje pozdější vývoj ve více rovinách, oslabení řeči logicky vede k obtížím se čtením a psaním. Zvládnutí mluvené řeči je základem ke zvládnutí řeči kódované písmem - tedy čtení a psaní. Špatný rozvoj řečových funkcí je jeden z prvních signálů, že není vše v pořádku.

Dítěti může dělat potíže:

- vyprávět krátké příběhy, srozumitelně podat krátké sdělení,
- tvořit gramaticky správné tvary slov a sestavovat věty,
- tvořit nadřazené pojmy (ovoce, nábytek...), protiklady (vysoký - nízký,...),
- osvojení některých slov, která komolí (kopoj místo pokoj),
- osvojování pojmů (slovní zásoba je chudá),
- výslovnost, špatná výslovnost může způsobit záměny písmen (lyba místo ryba),
- naučit se zpaměti krátkou básničku.

Sluchové rozlišování

Sluchem poznáme stavbu slova, nejen složení z hlásek, ale také logiku stavby. Dítě si v předškolním věku uvědomuje, že hlásku reprezentuje písmeno a také dokáže správně rozlišit všechny hlásky českého jazyka. Nutno dodat, že nejde o sluchovou poruchu, sluchový orgán není postižen, ale rozlišovací funkce a sluchové zpracování řeči je nedostatečné.

Uvědomění si struktury řeči je nezbytné pro analýzu a syntézu potřebnou pro zvládání čtení. Nedostatky tzv. fonematického uvědomění se pokládají za jednu z nejdůležitějších příčin vzniku dyslexie.

Dítěti může dělat potíže

- rozlišit podobná slova (dýky - díky, němá - nemá, drahá - dráha ...),
- poznat první hlásku ve slově,
- napodobit jednoduchý rytmus,
- poznat, jestli se slova rýmují,
- vytleskat slabiky (například v rozpočítadle).

Zrakové rozlišování

Zrak - zraková analýza a syntéza, zrakové rozlišování detailů na podobných obrázcích a vydělení obrazu z jeho pozadí. Dítě před nástupem do školy umí rozlišit podobné tvary a jejich rozdílnou polohu nebo stranové převrácení prvků jako předpoklad k rozeznávání tvarů písmen. Problémy v této oblasti se dají odstranit cvičením relativně dobře, nebývají hlavní příčinou dyslexie.

Prostor a čas

Pravolevá orientace - již předškolní dítě umí určit pravou a levou stranu na svém těle nebo na okolních předmětech ze své pozice, zatím ne z pozice druhé osoby.

Orientace v čase - dítě by mělo mít základní představu o časových vztazích. Před nástupem do školy zná dny v týdnu, části dne a roční období.

Je také důležité, aby dítě umělo určit (pomocí předložek na, za, v, nad, ...) vzájemnou polohu předmětů nebo obrázků.

Paměť

Dalším důležitým předpokladem je rozvinutá paměť, krátkodobá i dlouhodobá. Při skládání slova z písmen je nutná dobrá krátkodobá paměť, aby dítě například při diktátu nevynechalo nebo nepřehodilo pořadí písmen ve slově. Sledujeme paměť zrakovou i sluchovou. Dítě by si mělo pamatovat a znovu vyskládat řadu obrázků (4-6) nebo zopakovat řadu slov.

Dyslektické děti mívají problém s automatizací naučeného, jejich učení je zdlouhavé, obtížně si osvojují pracovní postup.

Pozornost

Dobré soustředění ovlivňuje školní úspěšnost jako celek, ne jen proces čtení a psaní. Předškolák již umí přijmout zodpovědnost za splnění přiměřeného úkolu a udržet soustředění až do jeho ukončení. Také již zvládne splnění více instrukcí najednou (Otevři sešit, vezmi žlutou pastelku, nakresli sluníčko!).

Nepozornost u školáků může souviset s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou).

Motorika

Především tzv. grafomotorika, tj. jemné pohyby ruky při psaní nebo kreslení. Správné držení psacího náčiní je nutné trénovat již u předškoláka, zvláštní pozornost je třeba věnovat levorukým dětem. V MŠ většinou procvičují s dětmi tzv. uvolňovací cviky a průpravu pro psaní pomocí grafických prvků.

Matematické představy

Nejedná se pouze o počítání číselné řady (stačí bohatě do 10), ale také o dovednost třídit předměty podle více kritérií (malé žluté kolečko, velký zelený trojúhelník), porovnávání velikosti a množství prvků (více, méně, stejně) a rozeznávání základních geometrických tvarů.


Pokud rozpoznáme deficity dílčích kognitivních funkcí včas, dříve než dítě nastoupí do první třídy, můžeme zabránit rozvinutí potíží a umožnit úspěšný start v první třídě. Pokud se jedná o vážnější potíže, je třeba péče dlouhodobější, pokud se jedná pouze o opoždění nebo nerovnoměrné tempo vývoje, může včasná intervence problém zcela vyřešit.

V posledních letech vznikla řada stimulačních programů pro předškoláky, které jsou promyšleně sestaveny právě pro rizikové skupiny dětí, pro děti s odkladem školní docházky a neúspěšné školní začátečníky. Programy se zaměřují na celkový rozvoj předškolních dovedností, zejména kritických dílčích funkcí, důraz je kladen na pozitivní motivaci a spolupráci. Rozhodně doporučuji některý z programů absolvovat dětem s odkladem školní docházky, rok odkladu je určen právě pro cílenou přípravu na školní povinnosti.

Aby bylo zdravé dítě dobře připravené na vstup do školy, k tomu nejsou zapotřebí zvláštní lekce, postačí, když bude rodič dítě denně zapojovat do rozličných činností, bude ho seznamovat přirozeným způsobem s okolním světem. Dítě může pomáhat mamince při úklidu a vaření, chodit na procházky do přírody, sportovat, poslouchat pohádky a písničky, modelovat a malovat, stavět ze stavebnic apod. Nepředbíhejme s výukou, která patří do školy, ale na druhou stranu není chybou, pokud se dítě aktivně o něco zajímá, vysvětlit mu to.

Zdroj: B. Sindelarová - Předcházíme poruchám učení, O. Zelinková - Dyslexie v předškolním věku, J. Bednářová - Diagnostika dítěte předškolního věku


© 2020 Speciální pedagog Plzeň
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky